Jump to content

ЛЕГО ЖП моделизъм


MetroiD

Recommended Posts

Позволявам си да копирам post-a, с който отворих темата за ЛЕГО моделизма във форума на българските жп моделисти:

 

 

Като за начало, така нареченият "L Gauge" (LEGO скала) е в мащаб от приблизително 1:38, ако за основа се вземе междурелсието на ЛЕГО релсите. Тъй като обаче ЛЕГО влаковете все пак са съставени от стотици/хиляди части, създалите им (най-често фенове, правещи собствени модели) могат да изберат различни размери, в които да строят. Разграничават се три основни размера в зависимост от широчината на моделите, като мащабът може да достигне от 1:24 до 1:70.

 

 

 

 

История на влаковите ЛЕГО системи

 

Компанията LEGO предлага влакове като част от продуктовата си гама от 1966г. насам. В 99% от случаите предлаганите сетове са ориентирани само и единствено към деца, поради което не са особено детайлни или реалистични. Въпреки това, през годините влаковете на ЛЕГО са предлагали както прекрасна функционалност, доближаваща ги до нивото на реалния жп моделизъм, както и официални сетове, ориентирани към възрастните фенове на ЛЕГО и направени с повече внимание към детайлите. Всички влакови системи на LEGO са "backwards compatible", т.е. новите модели винаги могат да се движат по стари релси, независимо от епохата. Обратното обаче не е възможно предвид разликите в задвижването.

 

 

Първата система за задвижване на влаковете от ЛЕГО е 4.5V - използва батерии и се отличава с ниско ниво на реализъм. Допълнението й, въведено през 1974г., e системата 12V, която залага на електричество вместо батерии. За тази цел 12V добавя допълнителна (отделна) централна релса, която играе ролята на проводник (похват, познат от О скалата). До края на съществуването си, двете системи остават напълно съвместими. Локомотивите се задвижват от талига-мотор, която се монтира на мястото на немоторизираните колела, а системата за контролиране на функционалността по трасета включва голям набор от контроли. Въпреки че произведените от ЛЕГО влакове през този период са разнообразни, по-голямата част от тях представляват детски версии на влаковете на Deutsche Bahn. Характерен за епохата на 12V влаковете е реализмът при управлението на влаковите композиции, по който критерий те се доближават максимално до стандартния жп моделизъм. 12-волтовата система дава възможност за пълен контрол над скоростта и посоката на движение, светлините и звуците по трасето, превключване, работа на семафори и контролни точки.

 

0182-1.jpg

Един от първите "сериозни" представители на моторизираните влакове от ерата на 4.5V.

 

7740-1.jpg

Не толкова типичен, но затова пък рядък и ценен представител на 12V от края на епохата.

 

, онагледяващо функционалността на 12V системата.

 

 

Въведена през 1991г., системата 9V опростява ЛЕГО влаковете, като за съжаление премахва голяма част от функционалността им. Остава само възможността за регулиране на скоростта и посоката и добавяне на светлини към влаковете, както и ръчно превключване на стрелките по трасето. За сметка на това, моделите от тази серия стават една идея по-комплексни въз основа на разширения набор от ЛЕГО части, поради което през този период излизат някои от 'легендарните' за ЛЕГО феновете влакови сетове, включително и монорелсови комплекти, които и до днес са огромна рядкост. Системата 9V е официално прекратена през 2006г.

 

4558-1.jpg

Смятаният и до днес за основополагащ по отношение бъдещото развитие на ЛЕГО влаковете 'Metroliner' - ръбат и осезаемо нереалистичен, но любим на всички ЛЕГО жп моделисти.

 

в действие - 95% от влаковете в двата видео клипа са собствени модели, като същото се отнася и за сградите по макетите.

 

 

След кратък период на използване на батерии и инфрачервена връзка през 2006г., от 2009г. насам ЛЕГО използват своята нова универсална система за моторизиране, наречена "Power Functions", и за задвижване на влаковете. Отново директното електрическо захранване става невъзможно, като вместо това се използват презареждащи батерии. Системата премахва използването на еднакъв мотор-талига за задвижването на всякакви влакове, като така позволява по-реалистично задвижване, особено що се отнася до локомотивите с парна тяга.

 

на един от най-новите модели ЛЕГО влакове.

 

 

 

Ключови влакови модели на ЛЕГО

 

ЖП моделизмът, основан на ЛЕГО, има две измерения. От едната страна са феновете, предпочитащи да използват оригинални ЛЕГО модели в своите диорами и макети, а от другата са тези, при които хобито е задвижвано предимно от личното творчество и се основава на собствените творения. Разбира се, мирното съжителство не е проблем, като сивата зона в това отношение за много хобисти подлежи на лична преценка. През годините компанията е пускала на пазара някои сетове, които се смятат за особено успешни от гледна точка на придвижването на ЛЕГО влаковете към по-сериозна аудитория - поради това те често биват включвани в макетите дори и на най-заклетите customizer-и. Четирите най-сериозни такива сета са пуснати в специални серии от ЛЕГО в рамките на последните 8 години.

 

10020-1.jpg

Легендарният Super Chief на Atchinson, Topeka & Santa Fe е първият 'ексклузивен' влак на ЛЕГО, който официално е базиран на съществуващ модел.

 

10133-1.jpg

EMD GP-38 на Burlington Northern Santa Fe, пуснат на пазара след успеха на Super Chief.

 

10183-1.jpg

Комплект, предназначен специално за ЛЕГО жп хобисти, чийто основен модел е клас ÖBB 1089 na Австрийските федерални железници.

 

10194-1.jpg

Така нареченият "Emerald Night", очевидно базиран на Летящия Шотландец - LNER Клас А3 Pacific.

 

 

Разбира се, всички от гореизброените модели търпят доста 'доизпипване', за да се доближат максимално до оригиналните си първообрази. Въпреки това, пускането им на пазара представлява решително нова стъпка в маркетинговата политика на ЛЕГО, която е възприета като жест към възрастните ЛЕГО жп хобисти - и допълнителен стимул за развиване на хобито и доближаването му към сериозния жп моделизъм.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

След като по-горе направих мини(?) разборче и въведение от класическата гледна точка в света на ЛЕГО влаковете, тук ще пусна няколко снимки и видеота на влакове, създадени от възрастни фенове. Въпреки че ЛЕГО жп моделизма се развива като хоби, все още общността не е грамадна, но хубавото е, че чрез сайтовете и форуми за възрастни фенове на ЛЕГО имаме възможност за постоянен контакт и обмен на опит. Както и при всяко друго хоби, и тук си има корифеи, чиито творения редовно обират точките. Ето няколко примера:

 

4024790956_04c4bb1b67.jpg

The Lindbergh Special, задвижван от локомотив E6s Atlantic #460.

 

3821831702_19066bcc72.jpg

Още един красавец на същия строител, този път от братска Русия, но с американско обозначение.

 

3970240219_5a6cbcf1b1.jpg

Влакът на генерал Панчо Вия, който със сигурност е познат на феновете на Индиана Джоунс сред вас.

 

3597578260_4b1c444899.jpg

#1602 Allegheny 2-6-6-6, "Планинският бегач".

 

aball.jpg

Директно от Копенхаген - четвърто поколение на местния метро транспорт.

 

br_103d.jpg

Добре познатият локомотив от Baureihe 103, този път в ЛЕГО изпълнение.

 

 

 

Разбира се, ЛЕГО дава възможност и за много повече, отвъд самото правене и задвижване на влаковете. Така например огромна част от майсторите на ЛЕГО влаковете обръщат и сериозно внимание на пресъздаването на реалистична обстановка за техните модели. За разлика от жп моделизма, тук по традиция не се използват никакви други материали, освен самите ЛЕГО части - независимо дали става въпрос за сгради, мостове, баластра или даже околна природа:

4155623643_37721a2063.jpg

 

Пресъздаването на цели депа с нужната автоматизация и механизация по тях е техническо (че и финансово!) предизвикателство за всеки ЛЕГО фен, затова подобни творения рядко фигурират в личните колекции. Но пък по изложенията на ЛЕГО клубове съвместни проекти за строежи на реално съществуващи депа и гари са една от централните атракции за посетителите.

1-frankfurt.jpg

 

 

 

За щастие, с въвеждането на Power Functions системата, ЛЕГО влаковете отново имат възможност да възвърнат част от загубената си през ерата на девет-волтовото задвижване функционалност. Начините за това са неограничени, тъй като ЛЕГО предлагат различни по размер моторчета, които могат да бъдат използване за моторизиране на какви ли не функции. Ето два

.

 

 

Що се отнася до сградите - те представляват сериозна част от всеки макет и именно поради това разграничението между феновете на ЛЕГО град и ЛЕГО влаковете често пъти се оказва невъзможно. През последните години, ЛЕГО въведоха нов стандарт за строеж с няколко сета, отново ориентирани към възрастната аудитория, и оттогава насам броя на привържениците на подобни сгради расте главоломно. Към тях спадам и аз - в някои от следващите ми постове ще ви представя по-интересни от гледна точка на жп моделизма сгради, а засега само прилагам снимки на две постройки, създадени наскоро от мен и приятелката ми. Видът им не е 100% завършен и ще има още промени по тях, но би трябвало да ви дадат ориентировъчна представа какво представляват сградите в ЛЕГО макетите.

lepassage_1.jpg

 

lepassage_2.jpg

 

Както може би си личи по горните снимки, пресъздаването на превозни средства от LEGO в мащаба на малките ЛЕГО човечета също е чудесен елемент от това хоби, който - както и ЛЕГО жп моделизма - може да има стотици различни измерения. Но повече за това - друг път.

 

 

Като food for thought (;) ) ви предоставям два полезни линка във връзка с ЛЕГО жп моделизма - там можете да видите още много неща, които сигурно ще ви заинтригуват:

Група във flickr с огромен набор от чудесни ЛЕГО влакове и модели

Списанието за ЛЕГО жп ентусиасти Railbricks

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...

Голям фен съм на Lego влаковете, но за момета са далеч от финансовите ми възможности. Ровейки за вдъхвонение за макета ми в мащаб N (1:160) попаднах на много интересно сайтче. Въпреки, че явно няма много фенове на Lego железницата реших да споделя с вас откритието, вярвам, че ще е любопитно за всички, обърнете внимание на "Movies" секцията:

 

http://home.netspeed.com.au/mephisto/bodville/bodville.html

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тоя тип е цар на филмчетата, даже ако не се лъжа, миналата година по това време точно той все първа награда за Spooky Train Contest в Eurobricks... Мене, честно казано, с нож на гърлото не можеш да ме накараш да снимам ЛЕГО видео - понякога ме домързява да снимам моделите, камо ли да правя цели филмчета.

 

Впрочем - дойде есента и ти подхвана макета ;) Успех - и аз трябва скоро да захващам стиропора - или фибрана, ш'видим точно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Най-много ми хареса влакът на Панчо Виля, за съжаление не е от движещите се. Не мога да ги разбера, защо след като е имало вариант с ток са избрали вариант с батерии!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами аз вече, честно казано, започнах да си поохлаждам ентусиазма към 9V. Едно на ръка, че системата е спряна, но и ако трябва да сме честни, Power Functions с абсолютно нищо не отстъпва, освен по отношение на по-високите първоначални разходи, които обаче в последствие се избиват.

 

Конкретно за парни локомотиви двигателите на Power Functions са ненадминати, защото дават възможност за осезаемо по-реалистично задвиждане и предаване на въртящия момент, докато с 9V само лепваш талигата (най-често отзад на тендера) и се надяваш съответните колела да правят достатъчно съприкосновение, за да се види движението на буталата... Място за сравнение между мощността на големия PF мотор и 9V моторчето изобщо няма - а се оказва, че PF-ският дзвер изобщо не яде толкоз батерии, колкото очаквах.

 

Да не говорим и че след последното изложение се убедих, че наистина 9V моторите също си имат своите сериозни недомислици. Изключваме елемента с нуждата от редовно почистване на цялата линия, за да правят колелата добър контакт - но истинският проблем на 9V е издръжливостта. На изложението моторът влачеше само два сравнително леки локомотива, без никаква сериозна композиция - и пак на края на всеки ден беше солидно загрял... Мои приятели, излагали големи влакови композиции с по няколко мотора за задвижване, споделят, че поне един 9V мотор сдава багажа на двудневно изложение, т.е. може да излизат по-евтини от PF и да не даваш пари за батерии, но ако трябва да имаш още 10 като резерви, не е особено добър вариант.

 

Иначе конкретно в случая с Панчо Вия влака - тоя тип (Брайън Уилямс) по принцип абсолютно винаги си прави моделите безкрайно реалистични по отношение на задвижване и т.н. и въпреки това половината ги оставя само на макети, без да ги пуска... Явно така повече си му харесват...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А тези мотори PF доколко са надеждни, дефектират ли? и къде се произвеждат?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

PF са по-устойчиви от 9V моторите и в дългосрочен период реално по-лесни/евтини за поддръжка. Ако/като батериите напълно се изчерпат, могат да се сменят, докато 9V моторчета са с по-нисък капацитет, който веднъж сдаде ли багажа - finito. От разликата в капацитета/ мощността идва и прегряването, за което споменах по-горе като основен проблем - то най-много спомага да им се изпиват силите по-бързо.

 

Говоря за PF моторите в частност, тъй като за тях имам най-много инфо. Не знам досега много хора да са използвали новите PF влакови талиги (тези от 2010г., а не "детските" non-PF в моделите от 2006г.) в сериозни МОС-ове, изискващи повече от мотора. А и, честно казано, няма причина да се ползват - големият PF мотор осигурява повече мощност и дава повече възможности за реализиране на задвижването. Единственото, което знам за тези талиги 100%, е че са с по-висок въртящ момент от 9V, което най-вероятно отстранява донякъде проблема с прегряването.

 

За производството - уж в Чехия и Мексико, макар че съм сигурен, че има части по тях, които идват и от Китай. Което обаче, ако трябва да сме честни, не виждам да е такъв огромен проблем. Досега освен безкрайните хленчове и мрънкания как не трябвало да спират 9V и как PF били ужасителни, щото били на батерии, не съм чул някой с конкретен проблем по надеждността на моторите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 months later...

Съгласен съм с теб че PF Големия мотор е по мощен от 9 волтовия,но съм абсолютно против че е по качествен и издържлив от 9 волтовия.Другото което е за да държиш 2 дни едно PF моторче постоянно включено ще трябва да дадеш толкова пари за батерии колкото да купиш едно 9 Волта моторче :wub: ,а и едва ли ще издържи с товар два дни без да издаде багажа,все пак едното е Made in China другото е Made in Billund, Denmark ;)

 

Това е мое мнение :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...
Другото което е за да държиш 2 дни едно PF моторче постоянно включено ще трябва да дадеш толкова пари за батерии колкото да купиш едно 9 Волта моторче :) ,а и едва ли ще издържи с товар два дни без да издаде багажа...

Така е, аз затова казах в дългосрочен план... щото след 5 години намирането на читави 9V моторчета (т.е. такива, които няма да умрат след първия ден от някое изложение) ще става все по-трудно и скъпо начинание. А иначе - и в сегашните ми 9V мотори, единият от които беше купен чисто нов, забелязвам разлика в работата и товароподемността след 2 'влакови' изложения - за прегряването на края на деня да не говорим ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...

Аз си купих първия ми Лего влак - 7938. Още не съм го построил, но скоро ще се заема...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 11 years later...

Централна ж.п. гара Бургас

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Редактирано от Емет и Луси
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зарежда...
×
×
  • Създай нов...