Jump to content
nerdcore

Молба за съвет

Recommended Posts

nerdcore

Здравейте,

имам следната молба за съвет към Вас. Първо малко предистория.

Преди време купих едни кила с убеждението от страна на продавача, че всичко е пълно. Както често става, разбира се нищо не беше съвсем пълно, но здраве да е.

Та един от сетовете, които бяха там, разпарчетосани, но голяма степен налични беше 42008 - Service Truck.

Попълних го с каквото трябва, като основните липси бяха пневматичните елементи. Цилиндри, маркучета и превклчватели. Тук искам да отжбележа, че опита ми с Техник е сравнително оскъден, а с пневматика нулев. 

Та сглобих целия сет и допуснах ключовата грешка, че не проверих работата на пневматикта, докато имах удобен достъп. И сега имам чудесно изгелждащ сглобен сет, но без работеща пневматика. 

Предвид че нейните компоненти са купувани от Бриклинк и верочтно са ползвани, възжно е нещо да им е повредено или маркучите, които са ми пратени да не се оригинални, а само да приличат на оригиналните. 

Моля, тези от Вас, които имат повече опит да ме посъветват, какво мога да проверя и как. Как бих могъл да разбера дали маркучите са истински и дали в тях е проблема? И дали има как да пробвам дали цилиндрите не изпускат и това да е причината? Или пък ако не съм набутал маркучите като хората по пластмасовите части?

Благодаря предваритлно.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
legohead

Здравей!
Съмнявам се проблема да е в маркучите. В крайна сметка това са най-обикновени силиконови маркучи, нищо повече.

Бих те посъветвал най-напред да тестваш дали малката помпа (обикновено синя) работи. След това провери дали буталата изпускат. Можеш да направиш това лесно, като надуеш маркуча с уста или с друго бутало и слушаш за съскане.

Също така можеш да погледнеш следната тема, където са описани накратко отделните компоненти и как работят:

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
nerdcore

Благодаря за съвета. Като имам време ще го разглобя и ще ги пробвам.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
nerdcore

Здравейте,

успях да тоделя малко време и частично да разглобя сета и пробвам някои неща.

Цилиндъра, който свалих не изпуска, но това което ме учуди, е че колкото и да го надувам с уста, това не създава достатъчно налягане, че да го задвижи. В никоя от двете посоки. Съмнявам се малката помпичка да създава повече налягане от колкото мога аз. Това значи ли че цилиндъра е повреден?

Доколкото разбрах от статията  в линка по-горе, би трябвало помпичката да може да създава само налягане, но не и вакум, което би трябвало да значи че тези цилиндърчета се задействат само така, а не с вакум. Така ли е? Питам защото с надуване, не успях да го задвижа, но със засмукване успях да постигна частичен успех.

И още нещо, проблемните цилиндри често срещано явление ли са? В смисъл ако викам други от бриклинк към нови ли да се ориентирам?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
gibona

С помпата може да направиш налягане до 3 атмосфери, с уста ще ти е трудно. Моите цилиндри ги раздвижвам като им пръскам силиконов спрей директно вътре. Свързвам спрея с Lego тръбичка. Тръбичката я свързвам с единия край, надувам, влиза нещо вътре и разпъва цилиндъра. После сменям дупката на цилиндъра и пак пръскам. Колкото по-къса е тръбичката толкова по-добре. След 2-3 раздвижвания вече се движи добре. После трябва да се избърше мизерията извън цилиндъра. Пневматичната система започва да работи на 1 атмосфера и работи добре до към 2. После става много рязка. Автоматичната помпа (малката) успява да вдигне до 3. Измерванията са направени с Lego манометъра

 64065.png

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
legohead

Здравей отново!

Най-напред ще се опитам накратко да обясня как би трябвало да работи помпичката и цилиндрите на модела, който имаш - 42008 https://brickset.com/sets/42008-1/Service-Truck

 

По-долу ще отговоря на конкретните ти въпроси.

 

Описание:

1. Малка помпа https://brickset.com/parts/design-99798

image.png.e252be91302c87d39a8606930ddc5986.png

Тя се задвижва от електромотора на модела, и създава налягане. Тя НЕ създава вакум. Причината за това е че има вграден клапан. При свиване създава налягане, при разгъване поема нов въздух от атмосферата.

Малката помпа е свързана към пневматичен клапан.

2. Пневматичен клапан https://brickset.com/parts/design-47223

image.png.e0f2540905c3c4a19a2ce1d7f1a6c22b.png

Клапана има контролен лост с 3 положения, както и 3 конектора (ляв, среден и десен).

Малката помпа се свързва към средния конектор на пневматичния клапан. Другите 2 конектора (ляв и десен) се свързват към изходите на пневматичното бутало.

3. Пневматичното бутало https://brickset.com/parts/design-19475

image.png.31534f4e5f64e7de67904b4c83e8f9c4.png

Буталото има 2 конектора и 2 камери, като всеки конектор е свързан към една от камерите. Всеки от конекторите на буталото се свързва към съответно левия и десен конектор на клапана по гореописания начин (т.2)

4. Как работи системата

След като мини помпата заработи, тя подава въздух под налягане към клапана.

В централното положение на лоста, клапана е затворен. Т.е. въздуха от централния конектор не преминава през клапана. Конекторите ляв и десен са затворени, т.е. през тях също не преминава въздух.

В положения ляво/дясно въздуха, постъпил от централния конектор се разпределя към единия от двата конектори (ляв ИЛИ десен). Другия от двата странични конектора (ляв или десен) е отворен към външната среда, т.е. през него изтича въздух.

С други думи, в положение ляво/дясно и двата конектора (ляв/десен) на клапана са отворени, като единия от тях е свързан към постъпващия въздух от мини помпата, а другия изхвърля въздух в атмосферата.

Пневматичното бутало, което е свързано към левия и десния конектор на клапана е двукамерно. Всеки от конекторите на буталото е свързан към една от камерите му.

Когато клапана е отворен в положение ляво/дясно, въздуха от пневматичната помпа е насочен съответно към единия конектор, и оттам към едната камера на пневматичното бутало. Втората камера на буталото е свързана към другия конектор на клапана, който е отворен към атмосферата. По този начин въздуха от втората камера може свободно да бъде "изхвърлен" и камерата да бъде изпразнена. По този начин едната камерата на буталото се напълва с въздух и се разширява, а другата се изпразва и се свива. Това кара буталото да се разширява и свива.

 

След това описание, ето няколко размишления за това какъв може да е проблема, както и отговори на въпросите ти.

Въпроси:

1. колкото и да го надувам цилиндъра с уста, това не създава достатъчно налягане, че да го задвижи.

Смятам че това е нормално. Помпата създава по-голямо налягане от това, което ти можеш да създадеш с уста.

Въпреки това, ако буталото не е било раздвижвано дълго време, и е било прашно, е възможно да е "спекло". т.е. прах и мръсотия да са достигнали до силиконовите му уплътнения вътре в него, и това да затруднява движението му.

Това може да се излекува със смазване със силиконов или друг спрей, подходящ за пластмаса и раздвижване.

2. помпичката може да създава само налягане, но не и вакум

Точно така.

3. проблемните цилиндри често срещано явление ли са?

Не бих казал. попринцип устройството на цилиндъра е просто. Освен зацапани силиконови уплътнения, които затрудняват движението, не се сещам за други проблеми. Имам дилиндри нана по 20 години, които си работят без проблем.

Разбира се ако виждаш очевидни поражения които да подскажат за нараняване на цилиндъра, то е възможно той да е напълно неизползваем.

 

Съвет: помоли някой познат да ти услужи с друго бутало и тествай, за да разбереш дали то е причината за проблема. Ако е така, смени го с друго.

Надявам се да съм ти бил полезен.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
nerdcore

Благодаря и на двама Ви за съветите.

Както го виждам, може би ще се окаже че помпата е проблемна, защото през маркучите едва се усеща да духа, като ги откача. Определено не ми се струва да е съпоставимо с духане с уста.

Лошото е че тя е на най-трудното за достъп място и ще трябва да намеря време да разглобя геор долу всичко.

Пак блаогдаря и ще пиша какво съм посигнал.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
legohead

за да тестваш дали помпата работи, можеш да пробваш следното:

затвори клапана, така че маркуча вързан към помпата все едно да бъде запушен.

ако включиш помпата, то тя ще създаде налягане в маркуча, и в един момент той ще се откачи от единия от двата края. ще чуеш нещо като изпукване.

Разбира се след това ще ти трябва достъп до маркуча, така че да го закачиш обратно.

Ако помпата успее да създаде достатъчно налягане, така че маркуча да се откачи, значи работи :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
nerdcore

Здравейте отново,

първо искам да благодаря на всички, които помагахте със съвети.

И да Ви разкажа какво стана. Най-сетне успях да отделя време и да поразкостя сета, за да стигна до пневматичните елементи. Оказа се, че помпата е с почти невидим пукнатина, през която испускаше въздух и нищо не правеше. За съжаление съм я купувал преди прекалено много време и поръчката е махната от брик линк и нямаше как да пиша на продавача, но здраве да е. По логиката, че по-счупена няма как да стане реших да експериментирам и "окъпах" пукнатото със секундно лепило. Е, получи се. Въпреки че не обичам такива истории и изглежда зле, явно процепите се запъниха и почна да прави налягане.

Засега мога така да го оставя, пък някой ден може и да си викна и нова помпа и съвсем да я заместя.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зарежда...

  • Подобни теми

    • maniak
      От maniak
      След вчерашният тийм билдинг, който направихме, бях инспириран от Боговете на въздуха да създам тази тема във възхвала на пневматиката... (:
      Ще се опитам накратко да ви запозная с отделните компоненти, както и какво може да постигнете с тях.
       
      Първо поколение LEGO пневматика
      За пръв път пневматиката е представена от LEGO през далечната 1984 година. Това първо поколение продължава да се използва до 1988 година, когато е и краят на тази първа генерация.
       
      В системата са участвали 2 вида пневматични цилиндри (бутала):
      дълъг цилиндър, с 64 мм ход на буталото:

      Същият цилиндър се среща и в друга версия, с пружина. (използвал се е като ръчна помпа)

       
      нормален цилиндър, с 48 мм ход на буталото:

       
      Щуцерът или Т-връзка пък, се ползва за разклоняване на веригата. Примерно с една помпа захранвате с въздух 2 цилиндъра:

       
      Пневматичният клапан (switch) позволявал да можете да отваряте и затваряте пътищата до съответните бутала. По този начин можете да "пускате" и "спирате" тяхното движение.

       
      При това първо поколение LEGO пневматика всички бутала имат само по един вход за въздух, т.е. пневматичните цилиндри (бутала) са могли само да бутат с помощта на въздуха и са разчитало на гравитацията или тегло от даден товар за да се върне в първоначалното си положение.
      Характерно за "старите" бутала от първо поколение е, че дългият цилиндърът с пружина (изполван като ръчна помпа за създаване на налягане) е нямал клапан на входа за въздух, и освен да издухва въздух е можел и да засмуква.
       
      В последствие се появил пневматичен дистрибутор, приличащ на класическата 2х4 тухличка.

      Той дал възможност цилиндрите да работят и с всмукателна сила, с която буталага могли да се прибират.
       
      Ето как работела тази система: към двата крайни входа на пневматичният клапан се връзвали съответно издухвателния и вакуумния изход от пневматичния дистрибутор, а останалият централен вход се връзвал към единственият вход на движещото пневматично бутало. При тази конфигурация в едното положение клапана надува буталото, а при другото - го вакуумира.
       
      Можете да видите този принцип илюстриран на долната схема.
      Тя е взета от инструкцийте на модел #1885 - Копачна машина (Excavator) от 1985 г.
      Вижте инструкцийте на модела в Peeron.

       
      Тази система понякога ставала доста сложна, особено когато се използвали няколо работещи бутала, и била изоставена от LEGO. Поради естеството си па работа този набор, колкото и хубав да е бил имал доста пречки при създаване на по-сложни механизми, поради естеството си на работа. За това през 1989 година, Лего ги спира от производство и пуска на пазара втората генерация.
       
      Второ поколение LEGO пневматика
       
      Основната разлика при него е, че пнемтатичните цилиндри са с 2 входа(изхода). Освен това има отделен цилиндър-помпа, който е само с 1 вход, и има въздушен клапан, който не му позволява да създава вакуум.
       
      Новата помпа
      Тя отново е с пружина, подобно на ръчната помпа от първо поколение. Съществената разлика е, че има въздушен клапан, който не и позволява да засмуква въздух. Освен това помпата получава и "глава" за по-лесна работа с нея.

       
      Новият пневматичен цилиндър с 2 камери (2 въздушни входа)
      Хода на буталото отново е 48 мм, и като външни размери не е променен от стария.

       
      Сега след като цилиндрите вече били с 2 входа, потокът на въздуха трябвало по някакъв начин да се насочва към единия или другия вход. За целта се използва пневматичният клапан от първата генерация, който остава непроменен.

      Промяната е в това, че се свъзва по различен начин. За разлика от преди, сега двата края на двукамерния пневматичен цилиндър се свръзват към двата крайни изхода на клапана, а централния му изход - към помпата. Видимо е по-просто, нали?
       

      Това значително намалява сложността на моделите, използващи пневматика, но и отваря нови полета на изява.
       
      За разклонение на връзките отново се изполвал Щуцерът или Т-връзка, която е непроменена от първото поколение.

       
      Сега основният недостатък се оказва непостоянният приток на въздух, който се осигурява от ръчната помпа. Ето защо през 1992 година Лего представят на публиката "новата" мини-помпа, която представлява малък цилиндър с ход на буталото от 32мм, предназначена за работа с моторче и малък работен пневматичен цилиндър със същия размер.
       
      Малък цилиндър с ход от 32мм

      Като начин на работа той е подобен на стандартния пневматичен цилиндър. Новото бутало има голямо приложение на места, където не е необходима голяма мощност, или пък размера е от значение (да, ама противно на очакванията - малкия!)
       
      Мини - помпа с ход от 32мм (или компресорна помпа)

      Често срещана и в син цвят, като начин на работа тя е аналогична на ръчната помпа от второ поколение - 1 изход и въздушен клапан, който не позволява на буталото за създава вакум. Поради много по-малкото си съпротивление, в сравнение с предишната помпа, е идална за изполване с електро моторче. Високите обороти на въртене на мотора компенсират по-малкия обем на въздушния и обем.
       
      А ето така може да се направи и компресорче, с помощта на 2 помпи и моторче:
      По този начин се осигурява постоянен въздушен поток, чиято скорост се контролира от скоростта на моторчето.
       
      С напредването на годините и сложността на моделите се повишавала, докато в един момент не възникнала нуждата от "склад" за въздух. Така през 1997 година на сцената се появява така нареченият "air tank":

      Веднъж появил се на пазара, тази част става хит на пазара сред ценителите на въздуха, тъй като предоставя възможност за складиране на въздух под доста голямо налягане и в зависимост от броя на танковете и количество.
       
      В резултат на това възникнала и естествената нужда това налягане да бъде следено, за това още същата година Лего пускат на пазара и манометър:

       
      Последната промяна
      Последната промяна може да се оприличи по- скоро като фейслифт, т.к. остават същите функции, само че цилиндрите стават "стъдлес", а щуцерът малко по- заоблен. Годината е 2003:
       

       
      Като за край няколко клипа, показващи част от възможностите на пневматиката:
       

       
      А това е един сайт, който се специализира в изработката на двигатели за коли, изцяло от пневматични компоненти:
       
      http://www.lpepower.com/wiki/parts
    • legohead
      От legohead
      Здравейте!
       
      Поръчах си силиконови маркучи оттук, и останах много доволен.
      вътрешен диаметър 2 мм (външен 4 мм). Артикулен номер 0405750200
       
      За мен лично нямат разлика с оригиналните силиконови пневматични маркучи, които използват лего.
       
      Препоръчвам!
       
      http://dexyflex.eu/b...3%D1%87-vitryl/
       

×
×
  • Създай нов...