maniak Публикувано Февруари 19, 2011 Share Публикувано Февруари 19, 2011 (Редактирано) След вчерашният тийм билдинг, който направихме, бях инспириран от Боговете на въздуха да създам тази тема във възхвала на пневматиката... (: Ще се опитам накратко да ви запозная с отделните компоненти, както и какво може да постигнете с тях. Първо поколение LEGO пневматика За пръв път пневматиката е представена от LEGO през далечната 1984 година. Това първо поколение продължава да се използва до 1988 година, когато е и краят на тази първа генерация. В системата са участвали 2 вида пневматични цилиндри (бутала): дълъг цилиндър, с 64 мм ход на буталото: Същият цилиндър се среща и в друга версия, с пружина. (използвал се е като ръчна помпа) нормален цилиндър, с 48 мм ход на буталото: Щуцерът или Т-връзка пък, се ползва за разклоняване на веригата. Примерно с една помпа захранвате с въздух 2 цилиндъра: Пневматичният клапан (switch) позволявал да можете да отваряте и затваряте пътищата до съответните бутала. По този начин можете да "пускате" и "спирате" тяхното движение. При това първо поколение LEGO пневматика всички бутала имат само по един вход за въздух, т.е. пневматичните цилиндри (бутала) са могли само да бутат с помощта на въздуха и са разчитало на гравитацията или тегло от даден товар за да се върне в първоначалното си положение. Характерно за "старите" бутала от първо поколение е, че дългият цилиндърът с пружина (изполван като ръчна помпа за създаване на налягане) е нямал клапан на входа за въздух, и освен да издухва въздух е можел и да засмуква. В последствие се появил пневматичен дистрибутор, приличащ на класическата 2х4 тухличка. Той дал възможност цилиндрите да работят и с всмукателна сила, с която буталага могли да се прибират. Ето как работела тази система: към двата крайни входа на пневматичният клапан се връзвали съответно издухвателния и вакуумния изход от пневматичния дистрибутор, а останалият централен вход се връзвал към единственият вход на движещото пневматично бутало. При тази конфигурация в едното положение клапана надува буталото, а при другото - го вакуумира. Можете да видите този принцип илюстриран на долната схема. Тя е взета от инструкцийте на модел #1885 - Копачна машина (Excavator) от 1985 г. Вижте инструкцийте на модела в Peeron. Тази система понякога ставала доста сложна, особено когато се използвали няколо работещи бутала, и била изоставена от LEGO. Поради естеството си па работа този набор, колкото и хубав да е бил имал доста пречки при създаване на по-сложни механизми, поради естеството си на работа. За това през 1989 година, Лего ги спира от производство и пуска на пазара втората генерация. Второ поколение LEGO пневматика Основната разлика при него е, че пнемтатичните цилиндри са с 2 входа(изхода). Освен това има отделен цилиндър-помпа, който е само с 1 вход, и има въздушен клапан, който не му позволява да създава вакуум. Новата помпа Тя отново е с пружина, подобно на ръчната помпа от първо поколение. Съществената разлика е, че има въздушен клапан, който не и позволява да засмуква въздух. Освен това помпата получава и "глава" за по-лесна работа с нея. Новият пневматичен цилиндър с 2 камери (2 въздушни входа) Хода на буталото отново е 48 мм, и като външни размери не е променен от стария. Сега след като цилиндрите вече били с 2 входа, потокът на въздуха трябвало по някакъв начин да се насочва към единия или другия вход. За целта се използва пневматичният клапан от първата генерация, който остава непроменен. Промяната е в това, че се свъзва по различен начин. За разлика от преди, сега двата края на двукамерния пневматичен цилиндър се свръзват към двата крайни изхода на клапана, а централния му изход - към помпата. Видимо е по-просто, нали? Това значително намалява сложността на моделите, използващи пневматика, но и отваря нови полета на изява. За разклонение на връзките отново се изполвал Щуцерът или Т-връзка, която е непроменена от първото поколение. Сега основният недостатък се оказва непостоянният приток на въздух, който се осигурява от ръчната помпа. Ето защо през 1992 година Лего представят на публиката "новата" мини-помпа, която представлява малък цилиндър с ход на буталото от 32мм, предназначена за работа с моторче и малък работен пневматичен цилиндър със същия размер. Малък цилиндър с ход от 32мм Като начин на работа той е подобен на стандартния пневматичен цилиндър. Новото бутало има голямо приложение на места, където не е необходима голяма мощност, или пък размера е от значение (да, ама противно на очакванията - малкия!) Мини - помпа с ход от 32мм (или компресорна помпа) Често срещана и в син цвят, като начин на работа тя е аналогична на ръчната помпа от второ поколение - 1 изход и въздушен клапан, който не позволява на буталото за създава вакум. Поради много по-малкото си съпротивление, в сравнение с предишната помпа, е идална за изполване с електро моторче. Високите обороти на въртене на мотора компенсират по-малкия обем на въздушния и обем. А ето така може да се направи и компресорче, с помощта на 2 помпи и моторче: По този начин се осигурява постоянен въздушен поток, чиято скорост се контролира от скоростта на моторчето. С напредването на годините и сложността на моделите се повишавала, докато в един момент не възникнала нуждата от "склад" за въздух. Така през 1997 година на сцената се появява така нареченият "air tank": Веднъж появил се на пазара, тази част става хит на пазара сред ценителите на въздуха, тъй като предоставя възможност за складиране на въздух под доста голямо налягане и в зависимост от броя на танковете и количество. В резултат на това възникнала и естествената нужда това налягане да бъде следено, за това още същата година Лего пускат на пазара и манометър: Последната промяна Последната промяна може да се оприличи по- скоро като фейслифт, т.к. остават същите функции, само че цилиндрите стават "стъдлес", а щуцерът малко по- заоблен. Годината е 2003: Като за край няколко клипа, показващи част от възможностите на пневматиката: А това е един сайт, който се специализира в изработката на двигатели за коли, изцяло от пневматични компоненти: http://www.lpepower.com/wiki/parts Редактирано Февруари 20, 2011 от legohead Коригирах част от информацията относно първото поколение ;) Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
legohead Отговорено Февруари 19, 2011 Share Отговорено Февруари 19, 2011 Чудесна тема си написал! Много ти благодаря за полезната информация с картинки, която си споделил с видимо старание и ентусиазъм! Имаш една неточност относно първата генерация - еднокамерните бутала работат с всмукване и надуване, а не само с надуване както са сегашните двукамерни. Вече я горигирах, дано не се сърдиш. Ще добавя малко линкофе с изключително полезна информация, касаеще пневматиката: The Physics of Pneumatics @ mapageweb.umontreal.ca http://www.mapageweb.umontreal.ca/cousined...tics/index.html; Pneumatics guide for beginners @ us.mindstorms.com http://us.mindstorms.lego.com/en-us/Commun...9e-50d8e074b54a; LEGO pneumatics @ Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Lego_pneumatics; LEGO Pneumatics @ Techbricks.NL http://www.techbricks.nl/LEGO-pneumatics/LEGO-Pneumatics/; ВНИМАНИЕ! Страницата зад линка, който следва, може да се стори прекалено "nerd" за нечии вкусове! facebook страница за феновете на LEGO пневматиката http://www.facebook.com/pages/Lego-pneumat...5386287?sk=wiki Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.