Jump to content
maniak

LEGO Пневматика

Recommended Posts

maniak

След вчерашният тийм билдинг, който направихме, бях инспириран от Боговете на въздуха да създам тази тема във възхвала на пневматиката... (:

Ще се опитам накратко да ви запозная с отделните компоненти, както и какво може да постигнете с тях.

 

Първо поколение LEGO пневматика

За пръв път пневматиката е представена от LEGO през далечната 1984 година. Това първо поколение продължава да се използва до 1988 година, когато е и краят на тази първа генерация.

 

В системата са участвали 2 вида пневматични цилиндри (бутала):

дълъг цилиндър, с 64 мм ход на буталото:

1big.th.gif

Същият цилиндър се среща и в друга версия, с пружина. (използвал се е като ръчна помпа)

21769169.th.jpg

 

нормален цилиндър, с 48 мм ход на буталото:

1smallq.th.jpg

 

Щуцерът или Т-връзка пък, се ползва за разклоняване на веригата. Примерно с една помпа захранвате с въздух 2 цилиндъра:

toldh.th.jpg

 

Пневматичният клапан (switch) позволявал да можете да отваряте и затваряте пътищата до съответните бутала. По този начин можете да "пускате" и "спирате" тяхното движение.

switchstud.th.jpg

 

При това първо поколение LEGO пневматика всички бутала имат само по един вход за въздух, т.е. пневматичните цилиндри (бутала) са могли само да бутат с помощта на въздуха и са разчитало на гравитацията или тегло от даден товар за да се върне в първоначалното си положение.

Характерно за "старите" бутала от първо поколение е, че дългият цилиндърът с пружина (изполван като ръчна помпа за създаване на налягане) е нямал клапан на входа за въздух, и освен да издухва въздух е можел и да засмуква.

 

В последствие се появил пневматичен дистрибутор, приличащ на класическата 2х4 тухличка.

4692.jpg

Той дал възможност цилиндрите да работят и с всмукателна сила, с която буталага могли да се прибират.

 

Ето как работела тази система: към двата крайни входа на пневматичният клапан се връзвали съответно издухвателния и вакуумния изход от пневматичния дистрибутор, а останалият централен вход се връзвал към единственият вход на движещото пневматично бутало. При тази конфигурация в едното положение клапана надува буталото, а при другото - го вакуумира.

 

Можете да видите този принцип илюстриран на долната схема.

Тя е взета от инструкцийте на модел #1885 - Копачна машина (Excavator) от 1985 г.

Вижте инструкцийте на модела в Peeron.

gallery_1_40_36985.jpg

 

Тази система понякога ставала доста сложна, особено когато се използвали няколо работещи бутала, и била изоставена от LEGO. Поради естеството си па работа този набор, колкото и хубав да е бил имал доста пречки при създаване на по-сложни механизми, поради естеството си на работа. За това през 1989 година, Лего ги спира от производство и пуска на пазара втората генерация.

 

Второ поколение LEGO пневматика

 

Основната разлика при него е, че пнемтатичните цилиндри са с 2 входа(изхода). Освен това има отделен цилиндър-помпа, който е само с 1 вход, и има въздушен клапан, който не му позволява да създава вакуум.

 

Новата помпа

Тя отново е с пружина, подобно на ръчната помпа от първо поколение. Съществената разлика е, че има въздушен клапан, който не и позволява да засмуква въздух. Освен това помпата получава и "глава" за по-лесна работа с нея.

pompa.th.gif

 

Новият пневматичен цилиндър с 2 камери (2 въздушни входа)

Хода на буталото отново е 48 мм, и като външни размери не е променен от стария.

2rub.th.jpg

 

Сега след като цилиндрите вече били с 2 входа, потокът на въздуха трябвало по някакъв начин да се насочва към единия или другия вход. За целта се използва пневматичният клапан от първата генерация, който остава непроменен.

switchstud.th.jpg

Промяната е в това, че се свъзва по различен начин. За разлика от преди, сега двата края на двукамерния пневматичен цилиндър се свръзват към двата крайни изхода на клапана, а централния му изход - към помпата. Видимо е по-просто, нали?

 

gallery_1_26_16468.jpg

Това значително намалява сложността на моделите, използващи пневматика, но и отваря нови полета на изява.

 

За разклонение на връзките отново се изполвал Щуцерът или Т-връзка, която е непроменена от първото поколение.

toldh.th.jpg

 

Сега основният недостатък се оказва непостоянният приток на въздух, който се осигурява от ръчната помпа. Ето защо през 1992 година Лего представят на публиката "новата" мини-помпа, която представлява малък цилиндър с ход на буталото от 32мм, предназначена за работа с моторче и малък работен пневматичен цилиндър със същия размер.

 

Малък цилиндър с ход от 32мм

2smalll.th.jpg

Като начин на работа той е подобен на стандартния пневматичен цилиндър. Новото бутало има голямо приложение на места, където не е необходима голяма мощност, или пък размера е от значение (да, ама противно на очакванията - малкия!)

 

Мини - помпа с ход от 32мм (или компресорна помпа)

92832010.th.jpg

Често срещана и в син цвят, като начин на работа тя е аналогична на ръчната помпа от второ поколение - 1 изход и въздушен клапан, който не позволява на буталото за създава вакум. Поради много по-малкото си съпротивление, в сравнение с предишната помпа, е идална за изполване с електро моторче. Високите обороти на въртене на мотора компенсират по-малкия обем на въздушния и обем.

 

А ето така може да се направи и компресорче, с помощта на 2 помпи и моторче: kompresor.th.jpg

По този начин се осигурява постоянен въздушен поток, чиято скорост се контролира от скоростта на моторчето.

 

С напредването на годините и сложността на моделите се повишавала, докато в един момент не възникнала нуждата от "склад" за въздух. Така през 1997 година на сцената се появява така нареченият "air tank":

airtank.th.jpg

Веднъж появил се на пазара, тази част става хит на пазара сред ценителите на въздуха, тъй като предоставя възможност за складиране на въздух под доста голямо налягане и в зависимост от броя на танковете и количество.

 

В резултат на това възникнала и естествената нужда това налягане да бъде следено, за това още същата година Лего пускат на пазара и манометър:

94541025.th.jpg

 

Последната промяна

Последната промяна може да се оприличи по- скоро като фейслифт, т.к. остават същите функции, само че цилиндрите стават "стъдлес", а щуцерът малко по- заоблен. Годината е 2003:

 

tnewr.th.gif 2small.gif switchpin.th.gif

 

Като за край няколко клипа, показващи част от възможностите на пневматиката:

 

 

А това е един сайт, който се специализира в изработката на двигатели за коли, изцяло от пневматични компоненти:

 

http://www.lpepower.com/wiki/parts

Редактирано от legohead
Коригирах част от информацията относно първото поколение ;)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
legohead

Чудесна тема си написал! Много ти благодаря за полезната информация с картинки, която си споделил с видимо старание и ентусиазъм!

 

Имаш една неточност относно първата генерация - еднокамерните бутала работат с всмукване и надуване, а не само с надуване както са сегашните двукамерни. Вече я горигирах, дано не се сърдиш.

 

Ще добавя малко линкофе с изключително полезна информация, касаеще пневматиката:

 

The Physics of Pneumatics @ mapageweb.umontreal.ca

pneum.gif

http://www.mapageweb.umontreal.ca/cousined...tics/index.html;

 

Pneumatics guide for beginners @ us.mindstorms.com

http://us.mindstorms.lego.com/en-us/Commun...9e-50d8e074b54a;

 

LEGO pneumatics @ Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Lego_pneumatics;

 

LEGO Pneumatics @ Techbricks.NL

http://www.techbricks.nl/LEGO-pneumatics/LEGO-Pneumatics/;

 

 

 

ВНИМАНИЕ! Страницата зад линка, който следва, може да се стори прекалено "nerd" за нечии вкусове!

 

facebook страница за феновете на LEGO пневматиката :D

http://www.facebook.com/pages/Lego-pneumat...5386287?sk=wiki

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зарежда...

  • Подобни теми

    • nerdcore
      От nerdcore
      Здравейте,
      имам следната молба за съвет към Вас. Първо малко предистория.
      Преди време купих едни кила с убеждението от страна на продавача, че всичко е пълно. Както често става, разбира се нищо не беше съвсем пълно, но здраве да е.
      Та един от сетовете, които бяха там, разпарчетосани, но голяма степен налични беше 42008 - Service Truck.
      Попълних го с каквото трябва, като основните липси бяха пневматичните елементи. Цилиндри, маркучета и превклчватели. Тук искам да отжбележа, че опита ми с Техник е сравнително оскъден, а с пневматика нулев. 
      Та сглобих целия сет и допуснах ключовата грешка, че не проверих работата на пневматикта, докато имах удобен достъп. И сега имам чудесно изгелждащ сглобен сет, но без работеща пневматика. 
      Предвид че нейните компоненти са купувани от Бриклинк и верочтно са ползвани, възжно е нещо да им е повредено или маркучите, които са ми пратени да не се оригинални, а само да приличат на оригиналните. 
      Моля, тези от Вас, които имат повече опит да ме посъветват, какво мога да проверя и как. Как бих могъл да разбера дали маркучите са истински и дали в тях е проблема? И дали има как да пробвам дали цилиндрите не изпускат и това да е причината? Или пък ако не съм набутал маркучите като хората по пластмасовите части?
      Благодаря предваритлно.
    • legohead
      От legohead
      Здравейте!
       
      Поръчах си силиконови маркучи оттук, и останах много доволен.
      вътрешен диаметър 2 мм (външен 4 мм). Артикулен номер 0405750200
       
      За мен лично нямат разлика с оригиналните силиконови пневматични маркучи, които използват лего.
       
      Препоръчвам!
       
      http://dexyflex.eu/b...3%D1%87-vitryl/
       

×
×
  • Създай нов...